понедељак, 30. новембар 2020.

Sd.Kfz 221

 


Sd.Kfz  221 predstavlja nemacko lako izvidjacko oklopno vozilo. Sa proizvodnjom ovog vozila za potrebe nemacke vojske pocelo se 1935 godine a proizvodnja je trajala do 1939 godine. Proizvodile su da firme Auto Union i F. Schichau . Proizvedeno je ukupno 340 modela.

Vozilo je aktivno korisceno u sastavu nemacke armije i u toku ratnih operacija u drugom svetskom ratu sve do 1943 godine kada je povuceno iz upotrebe najvise zbog slabog oklopa.

Tokom upotrebe vozilo se pokazalo kao brzo i okretno medjutim pokazivalo je ogranicene terenske mogucnosti narocito van puteva.



Pored standarde verzije tj. naoruzanja 1941 godine koriscena je varijanta Sd.Kfz 221 naoruzana protivtenkovskom puskom mit 2.8 cm Panzerbuchse 41.

Specifikacije vozila:

Sasija : Horch 108

Dimenzije: 4.8 m x 1.95m x 1.7 m

Tezina : 4 tone

Pogon : V8 3.5 L Horch benzinski motor 80 hp
Cetiri tocka.

Maksimalna brzina : 80 km/h

Domet : 320 Km

Naoruzanje: MG 34 mitraljez

Posada : 2 (komandir-mitraljezac, vozac)

Oklop : 14 mm prednji , 6 mm bocni i zadnji .

Za izradu mog modela koristio sam model odradjen u 3D stampi , filamet u razmeri 1/72.







среда, 25. новембар 2020.

Istorijske stone ratne igre sa minijaturnim modelima

 


U ranijem tekstu sam spomenuo da se stone ratne igre sa minijaturnim modelima u odnosu na tematiku i period koji pokrivaju dele na Istorijske i Fantazijske. Ovde ce biti reci o Istorijskom vorgejmingu.

Sta je to Istorijski vargejming?

 Moze se slobodno reci da istorijski vorgejming predstavlja rekreaciju i "ozivljavanje" istorijskih bitaka na trodimenzionalnom terenu uz upotrebu adekvatih minijaturnih modela.

U zavisnosti od mehanizma bitke se odvijaju na taktickom i skirmish nivou. U taktickom mehanizmu modeli se stavljaju na grupnim bazama a svaki model predstavlja odredjeni istorijski broj vojnika tako na primer u napoleonskim taktickim sistemima 1 model vojnika predstavlja 100 istorijskih vojnika. U skirmish sistemima svakim model predstavlja pojedinacnog vojnika.



Za Istorijski vorgejming je izuzetno znacajno da model bude adekvatan za period koji pokriva sto ce reci da mora da ima autentican izgled , odecu ,  uniformu kao i naoruzanje. I u procesu bojenja je vaznos ispostovati adekvatnu istorijsku formu i upotrebiti preciznu kolor semu za bojenje uniformi , zastava i insignija. Ove se sve odnosi kako na modele vojnika tako i na modele vozila.

Kao modele i teren mora da bude adekvatan za period koji se igra. Izgled terena mora da odgovara ciljnom periodu a to se narocito ogleda u arhitekturi i  drugim dodacima.








Gotovo da ne postoji razdoblje ljudske istorije a da za njega nema napissana pravila za istorijski vorgejm. Neki sistemi pokrivaju i vise perioda kao npr Filed of Glory koji pokriva period od rane antike pa sve do napoleonovih ratova. Naravno takvi sistemu daju i preciznija pravila koje se vojske mogu naci na bojnom polju, nemoguce je da se grenadiri bore protiv teutonskih viteza niti da rimski legionari vode borbe sa astecima.

U odnosu na istoriju pravila smo podelili na sledeci nacin:

1. Antika ( Hail Caesar , Infamy Infamy , Warhammer ancient batles, Filed of Glory , SPQR, Sword and Spear, Swordpoint)


 2. Srednji  vek ( SAGA, De Bellis Multitudinis, Crusader , Crossbow and Cannon, Kings of war, Filed of Glory )



3. Renesansa ( English civil war, Black Powder, Filed of Glory ,Musket and Tomahawks, Pike and Shotte, The pikemans lamet)


4. Napoleonovi ratovi ( Black Powder, General de Brigade ,Duty and Honor, General d'Armee ,Shako, Sharpes' Practice )


5. Americki gradjanski rat ( Black Powder, A good day to die ,Altar of Freedom, Dead mans hand)


6. Viktorijanski period ( Black Powder, Death in dark continent, The sword and the flame,Zulu wars)

7. Prvi Svetski Rat ( Through the Mud and the Blood, Westfront,Back of beyond, Flames of war Great war).


8.Drugi Svetski Rat ( Flames of war, Chain of command, Bolt Action, Batllegroup, Battleground)


9. Moderni period ( Team Yankee, Tactical command, Ambush valley)



понедељак, 23. новембар 2020.

Istorijat ratnih igara

 


Nakon sto sam pokusao da malo priblizim sta su to stone ratne igre sa minijaturnim modelima osvrnucu se malo i na istorijat igara takve vrste.

Igranje ratnih igara se prvi put pojavljuje krajem XVIII veka u Prusiji. Igre su se prvobitno igrale po sistemu slicnom sahu a kasnije su se za igru koristile mape . Umesto modela vojnika korisceni su mali pravougani blokovi.

Kriegsspiel 1824

Od 1824 godine pruska vojska je igranje ratnih igara koristila u sklopu  oficirske obuke. Iz Prusije se igranje ovakvih igara lagano sirilo svetom i igrali su ih kako vojna lica tako i civili. Medjutim i dalje nije postojalo nijedno napisano pravilo.

Robert Luis Stivenson

1881 godine skotski pisac Robert Luis Stivenson prvi pocinje da koristi igracke vojnika u igranju ratnih igara pa se slobodno moze smatrati "ocem" ratnih igara sa minijaturnim modelima.


H. Dz. Vels

Engleski pisac Herbert Dzordz Vels je prvi razvio sistem pravila i objavio ga je 1913 godine pod imenom Mali Ratovi ( Little Wars ). Vels je poceo i prvi da koristi modele zgrada , drveca i terena za stvaranje trodimenzionalnog bojnog polja i time ove igre ucinio realnijim.


U prvoj polovini XX veka doslo je do zastoja u ekspanziji ratnih igara. Tome su doprinela dva svetska rata, epidemije i ekonomske krize. Jos jedan razlog je bio i to sto su modeli vojnika bili izuzetno skupi i nedostupni.

1955 godine Dzek Skrubi poceo je sa izradom jeftinijih modela vojnika i inicirao je povezivanje igraca sirom Amerike i Velike Britanije. 1956 godine organizovao je prvu konvekciju o ratnim igrama sa minijaturnim modelima. U periodu od 1957 do 1962 godine izdavao je prvi casopis o wargamingu pod imenom The War Game Digest u kome su igraci objavljivali nova pravila i izvestaje ( reporte ).
1956 godine Toni Bat razradjuje pravila za ratne igre smestene u Srednjem veku.
U isto vreme u Velikoj Britaniji Donald Feterston pocinje sa radom na knjizi pravila i objavljuje je 1962 godine pod imenom War Games. Ovo je bila prva knjiga pravila objavljena posle Velsovih Malih ratova. Paralelno sa ovim pocinju i sa radom prve firme za proizvodnju minijaturnih modela vojnika kao sto su Miniature Figurines, Hinchilff, Garrisson itd. Sve ovo dovodi do velike popularizacije ove vrste igara u sezdesetim i sedamdesetim godinama XX veka.

1971 godine Gari Gajks izdaje pravila za srednjovekovni wargaming pod nazivom Chainmail. Kasnije ovom sistemu pridodaje i elemente epske fantastike. 1974 godine Gari Gajks i Dejv Arnenson izdaju knjugu rpg pravila " Dungeons & Dragons " koja je imala veliki uticaj na razvoj fantazijskog wargaminga.

1983 godine firma Games Workshop objavljuje pravila za fantazijski wargaming pod imenom Warhammer a 1987 Warhammer 40.000 . Sve ovo je doprinelo da fantazijski wargaming stavi u drugi plan istorijski ali je uveliko  doprinelo popularizaciji ratnih igara. Ubrzo nakon toga dolazi do pojave velikog broja firmi koje se bave proizvodnjom minijaturnih modela i do pojave velikog broja pravila i sistema .

  Ova ekspanzija traje do danasnjih dana .Uporednom sa ovom ekspanzijom otvaraju se mnogi klubovi sirom sveta , igraci se povezuju i udruzuju , odrzavaju se mnoge konvekcije i turniri . Od 2006 godine odrzava se i svojevrsno "svetsko" prvenstvo pod imenom European Team Championship ( ETC )

ETC 2019 Novi Sad




среда, 18. новембар 2020.

PzKpfw I Ausf B

 


Panzerkampfwagen I Ausf B predstavlja modifikovani i poboljsani model PzKpfw I Ausf A. Modifikacija je pocela 1936 godine a vozilo se proizvodilo sve do 1938 godine. Proizvodnju su vrsile firme Henshel , MAN , Krupp , Daimler . Proizvedeno je 675 vozila.


U odnosu na prvobitnu verziju vozila Ausf B je imao duzu sasiju i ugradjen je bolji motor. Naoruzanje i debljina oklopa su ostali nepromenjeni. Pancer I ausf B je dalje readaptiran u komandna vozila i Panzerjeger I . Iako je prvenstveno zamisljen kao trenazno vozilo Pancer I je koriscen u sastavu nemacke armije tokom celog Drugog svetskog rata.


Specifikacija vozila :

Dimenzije:  4.42  x  2.6  x 1.72 m

Tezina : 5.8 t

Pogon : Maybach NL 38 TR sestocilindarski benzinski motor sa vazdusnim hladjenjem  90 ph
Gusenice

Maksimalna brzina : 40 Km/h

Domet : 200 Km

Naoruzanje : 2 x 7.92 mm MG13 mitraljez

Posada : 2 ( komandir - mitraljezac , vozac )

Debljina oklopa : 13/7 mm

Moj model  je radjen u 3D stampi, filament u razmeri 1/72.  S obzirom da je radjen u pustinjskoj semi za osnovnu boju koriscena je boja Valjeho  Iraqui sand ( 70.819 ).

Za vosovanje je koriscen valjehov Game wash ( 73.201 ). Pored vosovanja uradjen je i ciping.








недеља, 15. новембар 2020.

Cruiser Mk I tenk



 

Cruiser Mk I tenk , poznatiji kao A9 , je prvi tenk britanske armije tipa krstareci tenk . Nastao je u medjuratnom periodu za potrebe nove tenkovske doktrine britanske armije koja se ogladala u potrebi za brzim tenkovima. 

Tenk je dizajnirao  ser Dzon Karden u periodu od 1934 do 1936 godine. Proizvodjen je u periodu od 1936 do 1941 godine . Tenk je proizvodila firma Vikers. Ukupno je proizvedeno 125 tenkova. Proizvodjen je u dve varijante, Mk I i Mk I CS naoruzan haubicom od 3.7 inca.

Mk I je koriscen u armiji u periodu od 1939 do 1941 godine. Koriscen je u Francuskoj, Grckoj i severnoj Africi. U Francuskoj je koriscen u sklopu  1 oklopne divizije ( 1st Armoured divison ) dok je na severnoafrickom frontu koriscen u sklopu 2 ( 2nd Armoured divison ) i 7  oklopne divizije  ( 7th Aromured divison ).

 I pored mnogih tehnickih nedostataka tenk je nasao svoje mesto u ratnim operacijama britanske armije u ranom periodu Drugog svetskog rata i posluzio je kao osnov za razvoj drugih krstarecih tenkova.


Specifikacija tenka:

Dimenzije : 5.8 x 2.5 x 2.65 m

Tezina : 12,75 tona 

Pogon : AEC tip A179 sestocilindarski benzinski motor , 110 Kw
Gusenice , zeleznicki tockovi sa oprugom

Maksimalna brzina : 40 Km/h

Domet : 240 Km

Posada: 6 ( komandir, vozac , dva mitraljesca, punilac i nisandzija )

Naoruzanje : QF Vikers 2 pdr top ,  3 x 7.7 mm Vikers mitraljez

Moj model Mk I je radjen u 3D stampi  ,  filament u razmerio 1/72 . Kao osnovna boja koriscena je valjehova  Iraqui sand ( 70.819 ). Za proces vosovanja korisceni su valjehovi Dark yellow ( 76.503 ) vos i Game wash ( 73.201 ).




петак, 13. новембар 2020.

Morris CS9 armoured car

 


Morris CS9 oklopna kola koriscena su u sastavu britanske armije u medjuratnom periodu i u toku Drugog svetskog rata. Vozilo je klasifikovanao kao laka oklopna kola ( LAC).

Proizvodnju vozila je , za potrebe britanske armije, zapocela firma Morris commercial. Proizvodnja je zapoceta 1936 godine a 1937 vozilo se naslo u sastavu armije. Proizvedeno je ukupno 99 vozila.

Vozilo je u Evropi korisceno u sklopu 12 tog kraljevskog lancerskog konjickog puka ( 12th Royal lancers) i participiralo je u Bici za Francusku. U severnoj Africi je korisceno u sklopu 11 tog husarskog konjickog puka ( 11th Hussars regiment ).

Vozilo se pokazalo kao dobro za terenske uslove narocito na africkom bojistu medjutim zbog slabog oklopa i naoruzanja vozilo je povuceno iz upotrebe 1943 godine.


Specifikacija vozila:

Sasija : Morris C9 4x2 15 cwt kamion

Dimenzije : 4.77 x 2.05 x 2.13 m

Ukupna tezina : 4.5 tona

Pogon : Morris 6- cilindarski benzinski motor 96 hp (72 Kw)

Cetiri tocka

Maksimalna brzina : 73 Km/h

Domet : 380 km

Posada  : 4 ( komandir , mitraljezac , vozac , radiooperater )

Radio : Wireless set No. 19

Naoruzanje: Boys AT puska (13.97 mm) , Bren LMG ili 12.7 mm Vikers HMG

Debljina oklopa : 7 mm




Moj model Morris CS9 je radjen u 3D stampi, filament u razmeri 1/72 . 

Prajmovan je crnim Cosmos prajmerom. Kao osnovna boja koriscena je Valjehova Iraqui sand ( 70.819 ), za maskirnu saru koriscena je boja Colours of war Firefly green (348). Za vosovanje koriscen je Valjehov Dark yellow ( 76.503 ) vos.



понедељак, 9. новембар 2020.

Stone ratne igre sa minijaturnim modelima

 U cilju promocije i popularizacije ove vrste igara pokusacu malo da priblizim zainteresovanima o kakvoj vrsti igara je rec.

Stone ratne igre ( Tabletop wargaming) sa minijaturnim modelima ( Miniature wargaming) su ratne  igre u kojima igraci vode bitku izmedju vojnih jedinica koje su predstavljene minijaturnim modelima. Ovo bi  bila neka relativna definicija.




Upotreba modela pored estetskog znacaja igra veliku uloga i za sam tok i mehanizam igre. U zavisnosti od vrste igre modeli predstavljaju modele vojnika, orudja , vozila, letelica itd.
Vecina igara je bazirana na potezima a rezultat borbi se odredjuje aritmeticki bacanjem kockica ili upotrebom karata.

Mehanizam igre se odvija na nivou okrsaja ( Skirmish) ili na Taktickom nivou. 
U skirmisu svaki model je postavljen pojedinacno i kao takav ima uticaj na igru dok na taktickom nivou ,u zavisnosti od igre, modeli se postavljaju na bazama , sto ce reci da u taktickim igrama modeli imaju prevashodno estetsku ulogu.

Izgled modela u monogome zavisi od perioda koji igra pokriva. U tom smislu ovakva vrsta igara je podeljena na Istorijski wargaming ( Drugi svetski rat, Napoleonovi ratovi, Americki gradjanski rat ...) i Fantazijski wargaming ( naucna fantastika , epska fantastika ).

Modeli mogu biti izradjeni od razlicitih materijala . Nekada su se izradjivali od kalaja i olova dok se danas sve vise izradjuju od plastike ili rezina. Bez obzira na materijal koji se koristi za izradu modeli mogu biti izradjeni kao gotovi ili u delovima koji zahtevaju sklapanje.

Vecinu modela zahteva i prpisno bojanje sto nas dovodi do sledeceg vrlo bitnog aspekta ove vrste igara sto predstavlja vrlo zanimljivu vrstu hobija.

Jos jedna bitna karakteristika modela je i njihova razmera. Modeli se mogu naci u razlicitim razmerama kao npr 1:100 , 1: 72 ...  Zlatni standard za vecinu igraja predstavljaju figurice velicine 28 mm sto bi bila razmera 1:56.

Skoro svaka igra ili sisitem ima svoja pravila . Pravila pokrivaju  period, mehanizam , modele, razmeru tj. sve bitne informacije za igru. Pravila cesto znaju da budu vrlo opsirna ( govorimo o knjigama) i upravo to bude najcesci razlog od koga se novi igraci uplase i odustanu . Medjutim kao i u svemu upornoscu,vezbanjem i vremenom sve dodje na svoje. 



Jos jedna vrlo bitna stvar za ovu vrstu igraja je tabla na kojoj se igra odvija. Tabla na sebi ,u zavisnosti od vrste igre, ima odredjene terene i predstavlja svojevrsno bojno polje . Izgled , velicinu i terene na tabli odredjuje period i vrsta igre. 




Nadam se da sam u ovih par recenica uspeo koliko toliko da opisem ovu izuzetno opsirnu temu i da dam neke kljucne  informacije o stonim strateskim igrama sa minijaturnim modelima.